XXL REVIEW: Remy en Jack vissen een jaar lang met de Navigator Baitboat!

Dik een jaar lang hebben Jack Toutenburg en Remy van Os de Navigator flink op de proef gesteld. De boot werd gebruikt op meerdere betaalwateren, grote stuwmeren, de snelstromende Lot en parkwateren in Nederland, België en Frankrijk. Lees mee wat de ervaringen zijn van de mannen en hoe zij de Navigator gebruiken om meer vis te vangen!


Met de tijd meegaan

Remy van Os a.k.a ‘Ossie’ aan het woord: In de wereld van de elektronica gaat alles heel snel. Kocht je vorig jaar een supersnelle 55 inch Q-led curve screen, dan is dat dit jaar alweer achterhaald. Nieuwe techniek, snellere processor en OLED kleuren die je nog nooit zo scherp gezien hebt. Of je nu een nieuwe auto, wasmachine of telefoon koopt, alles moet mooier, sneller en gemakkelijker worden want het gemak dient nu eenmaal de mens. Wil dit zeggen dat je auto, TV of Gsm van een jaar oud slecht is of minder presteert? Nee, natuurlijk niet! Het bovenstaande geldt ook voor voerboten. En dat is maar goed ook. Het laatste wat je wil is dat je overal de techniek een spurt ziet maken en dat wij nog steeds onze lijnen uitvaren met energie-slurpende, herrie makende boten.

“Stilstand is achteruitgang”, aldus Remy!

In dit artikel, wat ik een aantal jaar geleden heb geschreven over de Maverick, kun je dit mooi terug lezen. Betekent dit dat deze boot niet toereikend is voor onze visserij? Hell No! Uiteindelijk hebben we, ja “we”(want ik heb deze boot toentertijd samen met Jack gekocht), de boot verkocht omdat wij ook mee wilden gaan met de tijd. We wilden simpelweg meer uit de boot halen dan deze op dat moment kon leveren.

De nieuwe eigenaar gaat sowieso nog jaren plezier hebben aan zijn voerboot.

Tijd voor iets nieuws

Het was tijd voor een nieuwe. Omdat de Maverick ons nooit in de steek liet, was de keus snel en makkelijk gemaakt. We hebben onze vrienden van Global Fishing een bezoekje gebracht. Remco had ons de vorige keer uitstekend geholpen, maar dit keer hebben we samen met Robert de boot in elkaar gepuzzeld. In het pand van Global Fishing hadden we een afspraak gemaakt om alles door te spreken en waar nodig zaken aan te passen. Je kunt de boot op de website heel makkelijk samenstellen, maar ik vind het persoonlijke contact toch echt fijner. Neem dus gerust een kijkje op de website om een beeld te krijgen van alle details en specificaties!

Toeval of niet, wanneer Remy de winkel binnen loopt, hoort hij vrijwel altijd het nummer van ’50 cent Candy Shop’ op de achtergrond 😉

Nieuwe locatie

Inmiddels is op die behoefte ook ingesprongen, want ze zijn inmiddels verhuisd en ze zijn behoorlijk uitgebreid. Hierbij is extra rekening gehouden met het persoonlijk contact. Het oude pand was een werkplaats met op de eerste verdieping een klein kantoor. De nieuwe locatie leent zich meer voor een bezoekje met een mooi ontvangst.

In de keurige zaak is er geïnvesteerd in persoonlijk contact.

Tijdens het bespreken van alle mogelijkheden werd het verhaal mij af en toe veel te technisch. Ik ben maar afgehaakt en ben alle boten in de winkel gaan bewonderen. Jack en Robert hadden elkaar gevonden in het sparren over elektronica op afstand. Of het poëtisch of erotisch was, daar ben ik nog niet over uit! 😉

Opties in overvloed

Het is heel belangrijk om van tevoren goed te weten wat je wil en wat de mogelijkheden zijn. Daarbij is het advies en luisterend oor van Robert, Remco of Ricardo noodzakelijk. Ten opzichte van de vorige boot hadden we wel een geüpgraded wensenpakket:

  • Een verbeterde dieptemeter met onder andere Downscan
  • Auto-pilot met uitgebreidere functies
  • Auto-pilot en dieptemeter samen uitgevoerd op een tablet
  • Een op afstand bedienbaar zoeklicht
  • Een mat-groene bovenkap met zwart gepoedercoate accenten
  • Motor upgrade
  • Een digitale voltmeter
  • Het kunnen maken van dieptekaarten

Al met al een flinke upgrade ten opzichte van onze oude Maverick, welke ondertussen uit het assortiment is. Ik kan wel zeggen dat dit een full-option Navigator is geworden. Wat dat betekent in de praktijk? Dat gaan we je nu vertellen!

De full Option Navigator in vol ornaat.

De mal van de boot is in de loop van de jaren iets aangepast omdat de transducer van de dieptemeters iets groter is dan voorheen. De boot weegt leeg (zonder accu) ongeveer zes kilo en dat is dan de kale boot. Al je spulletjes komen daar dan nog bij. Denk hierbij aan een tablet, tri-pod standaard, extra accu’s, afstandsbediening, Wi-Fish converter en dat alles in een tas weegt al gauw elf kilootjes. Dit is dan ook gelijk het enige minpunt van deze boot. Hij is wel wat groot en zwaar, maar goed, daar ontleent hij dan ook zijn fabuleuze vaarprestaties aan. Kleinere boten op de markt hebben een gewichtsvoordeel, maar missen vaak het vermogen op wat ruwer water. Het resultaat is dat ze al bij een beetje wind in het riet belanden.

Niets is sterker dan dat ene woord: Fey… uhh NAVIGATOR?

Motor upgrade: extra power!

Wat is het resultaat van een motor upgrade? Het doel van een betere krachtbron is powerrr! Bij het uitvaren van je lijn met een beetje zijwind, zit er vaak een bocht in de lijn. Voordat ik mijn montage ´drop´ trek ik de lijn volledig strak zodat de lijn uit het water komt. Zo zorg ik ervoor dat de lijn direct naar de stek loopt. Daar is best wat kracht voor nodig! Dit model motor levert meer power ten opzichte van de vorige en heeft twee bladschroeven meer. Door een klein beetje gas te geven en de spoel tegen te houden zie je je lijn mooi uit het water komen en voilà. Door het verdwijnen van de loodaccu’s en de krachtigere motoren zijn de Navigators sneller en krachtiger geworden. Daar komt het voordeel bij dat deze motor veel minder geluid maakt. Geluid verplaatst zich onder water zeer gemakkelijk. Hoe minder geluid, des te minder verstoring op de stek.

De twee extra bladschroeven zorgen voor meer stuw vermogen!

Dubbele hook release om toplood te droppen?

Wij gebruiken de hookrelease niet voor het droppen van de onderlijn, deze gaat altijd in de rechter voerbak. Door je toplood aan de hookrelease te bevestigen kun je je toplood op elke willekeurige afstand laten droppen. Je vist bijvoorbeeld tegen de overkant aan op 100 meter en je weet dat de bodem oploopt naarmate je verder tegen de kant aan vist. Vervolgens drop je je toplood op 93 meter zodat je weet dat je lijn de laatste zeven meter gegarandeerd over de bodem loopt. Zo kun je dus heel precies bepalen waar je je toplood wil hebben.

Met een dubbele hookrelease kun je dit handigheidje met twee rigs toepassen!

Gedetailleerde weergave van de bodem

Zoals ik in het begin al zei gaat de techniek vliegensvlug, maar wat niet verandert zijn de basics van een dieptemeter/fishfinder. De Raymarine stuurt een signaal naar de bodem, dat signaal ketst op de bodem omhoog en wordt weer ontvangen door de Raymarine. De tijd die dat signaal nodig heeft om heen en weer gestuurd te worden wordt berekend door de Raymarine en dat is dan uiteindelijk de diepte. Logisch toch?

Aan de onderzijde van de Navigator zit de Raymarine transducer zorgvuldig gemonteerd!

Waarom dan toch een upgrade? Vergelijk het signaal van een dieptemeter met een zaklamp die je op de grond schijnt. Als je met de zaklamp op de grond schijnt geeft dat een bepaalde cirkel van licht. Dit is wat de dieptemeter ziet. Hoe groter de afstand van de zaklamp is ten opzichte van de grond, hoe groter de cirkel met licht wordt. Als je dit vertaalt naar een dieptemeter, kunnen we stellen dat hoe dieper het water is hoe meer de dieptemeter ‘ziet’. Maak de hardware van de Raymarine bijna drie keer groter en sneller, dan zul je begrijpen dat je nog meer data heen en weer kunt sturen. Je kunt letterlijk en figuurlijk een downscan maken. Je kunt nu in plaats van alleen de diepte meten, je hele stek gedetailleerd in kaart brengen. Denk dan aan grote takken, waterplanten en zelfs de karpers kun je zien liggen. Er zijn karpervissers die heel actief zijn op Instagram die dit tot een specialisme hebben gemaakt.

Een typische winterholding op een hard Nederlands water! Foto: Bas Baks

Vooral in de winter kan dit je koude sessies maken of breken. Die ‘winterholding’ hoef je maar één keer op te zoeken want de vis zwemt haast niet in de winter. Programmeer die in je auto-pilot en je zet je winterwater in één sessie naar je hand. Een (ander) groot voordeel van de Dragonfly 5 Pro is de combinatie tussen de downscan en de reguliere scan. De split-screen optie is ideaal om beide schermen in één oogopslag te kunnen zien.

“Heerlijk, Helder, Heineken. Oh nee, overzicht!”

Auto-pilot doet het werk!

In de film waar ik met Michiel viste op de Lot heb ik in een notendop laten zien hoe ik de auto-pilot gebruik. De auto-pilot in combinatie met een tablet werkt als een trein. Je kunt via Google Maps eenvoudig aangeven waar je de boot heen wil laten varen. Je slaat vervolgens je spots op als je interessante plekjes ziet op je dieptemeter. Hier komt de split screen ook weer van pas want je hebt overzicht. De auto-pilot is zeer accuraat doordat het gebruik maakt van de GNSS-satellieten. GNSS staat voor Global Navigation Satelite Systems. Super technisch, maar het houdt simpelweg in dat je gebruik maakt van alle mogelijke satellieten, waardoor je gewoon elke keer op dezelfde vierkante meter ligt te vissen. Hoe groter het aantal satellieten, hoe nauwkeuriger het systeem is. Deze auto-pilot heeft de mogelijkheid om een ‘parcours’ te plannen. Wat houdt dit dan in? 

De topstekken van ‘Ossie’ op Coopers lake van de Karperhoeve!

Google Maps

Je kunt via Google Maps een groot aantal waypoints invoeren. Waypoints zijn een set coördinaten die aangeven waar je naar toe wilt. Verbind je meerdere Waypoints met elkaar, dan ontstaat er een parcours. De boot wordt vervolgens door de auto-pilot in gang gezet en gaat voor jou aan het werk. Een parcours aanmaken doe je ook voor het maken van dieptekaarten, tenminste dat is wel zo gemakkelijk. Wil je bijvoorbeeld twee stekken aanvoeren op 200 meter, dan kan je deze via je tablet selecteren, een parcours aanmaken en bepalen welke voerbak op welke stek wordt geleegd. Met een druk op de knop vaart de Navigator naar beide stekken, dropt het voer en komt zelfstandig weer terug.

“Ik ben ervan overtuigd dat de auto-pilot meer vis oplevert!”

Het getuigt van een behoorlijk doorzettingsvermogen om na een vierde ‘slijmjurk’ in de nacht de roeiboot in te stappen en in de regen je rig weer in positie te leggen op 200 meter afstand. Bij mij bekruipt dan weleens de gedachte om die hengel op de kant te laten en lekker in mijn slaapzak te gaan liggen.

Remy ziet de regen liever gaan dan komen!

Buiten het feit dat je altijd op dezelfde vierkante meter ligt te vissen is de Navigator razendsnel. Kleine moeite en groot gemak , want de boot vaart tenslotte vanzelf. Jack heeft hier een uitstekend voorbeeld van! “De stek liep als een trein en om vijf uur ’s ochtends had ik nog geen half uur geslapen. Door het gemak van de auto-pilot kon ik de rigs weer op (170 meter) afstand droppen en ving ik die ochtend een dikke vijftiger.” Voor nu haak ik af, want dit wordt mij allemaal een beetje te technisch. Jack kom er maar in!

Deze vijftiger had zonder de Auto-pilot niet in Jack z’n album gestaan!

Dieptekaarten met de ‘Injector’ en Navionics

Jack Toutenburg aan het woord: Door de auto-pilot app in verbinding te zetten met de Raymarine Dragonfly 5 Pro middels ‘The Injector’ is het mogelijk om real-time dieptekaarten te maken van jouw viswater. Dit doe je dan via de Navionics app. Navionics is trouwens ook een navigatie applicatie voor schepen en boten. In Navionics bevinden zich verschillende plattegronden (maps) met daarin dieptekaarten. Door een actieve kaart te kopen kan je met je Navigator real-time de dieptekaarten aanmaken en/of updaten.  Ik heb gekozen voor Central & West Europa. Deze kost €34,99 per jaar. Ik adviseer om deze optie alleen te nemen als je echt actief dieptekaarten wil maken anders is het zonde van je centen.

Met Navionics kun je in korte tijd een flink stuk verder komen!

Stel je voor dat je op een nieuw (betaal)water aankomt waar je de aankomende week gaat vissen. Je gooit de Navigator in het water en start de auto-pilot app met de Navionics app op in een split-screen. Vervolgens maak je in de auto-pilot een parcours aan over het gehele water. Terwijl de Navigator op het water in strakke lijnen de bodem scant, kan jij op je gemak je tent opzetten en je hengels optuigen. Of een lekker biertje drinken natuurlijk;-) Binnen een korte tijd heb je een dieptekaart van het water en kan je gericht je strategie gaan bepalen voor die sessie.  

Ook al is de Navigator onderhoudsvrij, hij verdient af en toe toch een goede wasbeurt.

Accu’s en batterijen

In de vorige review beschreef ik al kort welke accu er in de voerboot zat. Dit is een 28 AH Lithium-ion accu. Dit klinkt allemaal heel spannend, maar vergelijk het met de batterij in je telefoon. Op de digitale voltmeter kan je zien hoeveel voltage je over hebt. Super makkelijk! Naast dat de accu’s heel licht zijn kan je met de 28Ah ook echt een bloedeind varen. Tijdens een sessie vorig jaar visten we met vijf hengels op 170 meter afstand. Pas na vier dagen waarin ik ruim vijftien vissen ving, heb ik de accu vervangen. Via de digitale voltmeter kan je zien of de accu bijna leeg is.

Door middel van de USB-verloop is een powerbank overbodig!

Zorg wel dat je op tijd je accu verwisselt want op=op! Klinkt natuurlijk erg logisch, maar bij een loodaccu wist je dat hij bijna leeg was want dan ging je boot gewoon langzamer varen. Nu is het zo dat je gelijk het water in kan om je boot te halen, want hij doet niks meer. Wij hebben de gewoonte om de accu te wisselen als de voltage meter onder de 10.0 volt komt.

Verlichting

Niet een heel onbelangrijk onderdeel van de boot is de verlichting. Zien is niet voor niks één van de zintuigen die wij als mens bezitten om waar te kunnen nemen. Je hebt er niks aan om in het donker op afstand met je boot te varen als je niet weet waar hij is. Aan de voorkant van de boot bevinden zich drie lichten. De twee kleinere lichten kan ik het best omschrijven als de koplampen van een auto. Het derde is als het ware een zoeklicht (ook wel de verschijner genoemd). Aan de achterzijde van de boot bevinden zich twee kleine lichtjes die je in verschillende kleuren kunt kiezen bij het samenstellen van je Navigator. Alle lichten zijn te bedienen vanaf de afstandsbediening en zijn onafhankelijk van elkaar. Of alleen het zoeklicht, de koplampen of de alle drie.

Mocht je toch nog twijfelen aan de Auto-pilot, dan kun je de verschijner aanklikken om te kijken of je echt voor dat ene eilandje ligt.

Even een hele dikke vette disclaimer. Jack en ik hebben gewoon voor de boot betaald. Ik had deze boot alleen niet kunnen betalen vandaar dat we hem samen gekocht hebben. Waarom ook niet? Of we vissen samen en anders blokken we even in de gezamenlijke agenda om gezeur te voorkomen.

Tips!

We hebben een aantal nuttige tips voor jullie gemaakt:

  • Split screen app: in de app store kun je de Split Screen Launcher app downloaden. In deze app selecteer je eenmalig welke applicaties je gelijktijdig op je tablet wil gebruiken. Met één druk op de knop starten de auto-pilot app en Dragonfly apps op en kun je gaan varen.
  • Het ‘kabelverloopje’ zorgt ervoor dat je voortaan geen powerbank hoeft mee te nemen voor korte sessies. Telefoons en tablets laad je vanuit je 28 Ah voerboot accu.
  • Het Auto-pilot kastje aan de tablet hoes vastmaken: met dubbelzijdig klittenband heb ik het kastje gemonteerd op de tablet hoes.
  • Gebruik een stevige tabletcase in verband met valgevaar.
  • Het is verstandig om een stevige tripod met snelkoppeling te gebruiken die je ook eventueel voor een camera kan gebruiken.
  • Handigheidje: een nekkoord voor je afstandsbediening.
Heb je alleen de Dragonfly dieptemeter nodig? Dan is de telefoonhouder op de handzender een uitkomst!

Nu vragen jullie ondertussen waarschijnlijk wel af: “Zijn er dan geen verbeterpunten?”  Uiteraard zijn deze er wel! De techniek ontwikkeld zich steeds verder en niks of niemand is tenslotte perfect. Het zou tof zijn als de auto-pilot app ook beschikbaar wordt voor IOS voor de Apple ‘geeks’. Of wat denk je van spraakgerichte aansturing: “Hey Google, stuur boot naar stek 14!”

Hey Google, stuur boot naar stek 14!

Eerder in de review hebben we al benoemd dat de vaareigenschappen van de Navigator subliem zijn. Het enige nadeel van de Navigator is zijn formaat en gewicht. Tijdens het schrijven van deze review is er ondertussen een nieuw gezinslid geboren, namelijk ‘De Mini’! Jack en ik zijn enorm benieuwd naar de eigenschappen van dit compacte broertje. Stay tuned en wellicht lezen jullie volgend jaar dus onze bevindingen over de Mini!

De Mini is de volgende patiënt die aan de tand zal worden gevoeld!

Tight lines!

Remy van Os & Jack Toutenburg


Enthousiast geworden over de Navigator? Bekijk hem eens zorgvuldig op de website van Global Fishing en volg ze gelijk even op Instagram en Facebook. Zo blijf je op de hoogte van de laatste product-nieuwtjes! Uiteraard zijn Jack en ‘Ossie’ óók op Instagram te vinden!

                                                                        

Bekijk ook