Op zoek naar Franse voorjaarsschatten – Jan Zwarthoed

Spro 5

10 April 2014, eindelijk is het zover! De karperhengels mogen uit het stof en de bus wordt volgeladen voor onze eerste Frankrijk trip van dit jaar. In tegenstelling tot vorig jaar toen de temperaturen nog erg laag waren, geven ze op locatie schitterend lenteweer op: 20 graden met zon! De aankomende 4 dagen zal onze boot weer ons varende huis zijn en zullen we opereren op ondiepe baaien en uithoekjes van het meer, op zoek naar groepen vissen die verzamelen voor de paai.

Na een nachtje doorrijden komen we brak maar strak van de Redbull aan op locatie. Onze visvergunning hebben we al online besteld en uitgeprint via de website www.cartdepeche.fr dus we kunnen direct aan de bak.

foto-1-web
Ondiepe baaien warmen veel sneller op.

De boot gaat te water en we voeren gelijk vier stekken aan die in het verleden al succesvol bleken. De dieptes variëren tussen de 1 en 4 meter. Op deze stekken zien we echter geen enkel teken van karper. We besluiten om niet direct te gaan vissen maar om eerst alle ondiepe oevers van het water af te varen. De watertemperatuur is 14 graden op open water maar op de ondieptes blijkt het al rond de 17 graden te liggen, een flink verschil. De vis moet haast wel tegen de paai aan zitten, alle reden dus om samen te scholen.

Als we driekwart van het water zijn af gevaren hebben we 3 verschillende groepjes met karpers gevonden. Mooie vissen, maar geen echte biggen. Op 2 van deze stekken voeren we met een kilo of 3 Spicy Banana boilies, 1 kg tijgers en 1 kg Garlic Chilly Hemp. De laatste stek gaan we meteen bevissen. De rest van het water onderzoeken we morgen wel.

Het is inmiddels een uur of 2 voordat de hengels verspreid over de ondiepe zone zijn uitgevaren. We hebben ook wat aaskuilen in de bodem gezien, dus we zitten op de juiste plek. Zo nu eerst een biertje en dan even een paar uurtjes meuren op de stretcher, heerlijk! In de zon vallen we eigenlijk direct in slaap om zwaar oververhit wakker te worden. Zo uit de wind is de zon in mei toch al behoorlijk warm en scherp en je raad het al, we zijn alle twee volgas verbrand. Zelfs mijn oogleden doen zeer als ik knipper.

foto-2-web
In het voorjaar zoeken de vissen elkaar op en in scholen trekken ze het ondiepe op.

Wanneer de schemer valt krijgen we een run maar helaas schiet deze vis los. Rond 1 uur verkassen we naar een vanochtend aangevoerde stek. We vissen vanuit de boot en bevissen elke dag minimaal twee stekken tenzij we echt midden in een grote school vis terecht komen en goed vangen natuurlijk.

De nacht op één van onze favoriete stekken brengt ons niets dan een berg zeelten en een grote meerval. We vissen nog een ochtend op de volgende voerplek maar ook daar: ruisvoorn, zeelten en zelfs een snoek. Het is weer tijd om op zoek te gaan naar vis we besluiten een baai binnen te varen die we gister hebben overgeslagen. Bingo! Helemaal achterin waar het maar 30 cm tot 1 meter diep is, komen de karperlijven met veel gespetter uit het water. Ik schat dat er een groep van zo’n 70 karpers is bezig met paaien. Het merendeel is van gemiddeld gewicht maar we spotten zeker enkele vissen van rond de 20 kg.

foto-4-web
Een mooie schub voor Mark.

Midden in de paai zitten, hmmz. Of we hier blij mee moeten zijn is nog maar de vraag. Een feit is: we hebben er nu mee te maken en kunnen niet anders dan gaan vissen en dan hopen dat er enkele vissen trek hebben in een snack. Nog mooier zou zijn dat er nog een groep hongerige dikke vrouwtjes wat later aan de paai mee wil doen…

We leggen onze rigjes op de plekken waar we het vaakst de karpers langs zien zwemmen. Dit is net buiten de stukken waar ze volop paaien en hier verwachten we toch wel snel actie. Het duurt echter tot de volgende morgen voordat het eindelijk raak is. Eindelijk giert een slip het uit. De eerste vis van de sessie is een mooie schub van 18,8 kg. Zo, die hebben we vast in de pocket. Overdag vissen we door maar weten we nog slechts 1 kleine vis te verschalken. We besluiten de komende nacht aan de andere kant van het meer te vissen. Hier worden de hengels opnieuw secuur uitgevaren in een ondiepe baai. Tot nu toe hebben we alleen vis gezien op plekken ondieper dan 2 meter en op de diepere stukken hebben we niets dan bijvangsten gehad. De rest van de sessie zullen we ons dan ook focussen op de ondiepste stukken van het water.

Foto-5-web
We hebben ze gevonden!

Het blijft vervolgens rustig tot een uur of 5 in de morgen als ik op mijn rechter hengel een keiharde run krijg. Snel stappen we slaapdronken in de rubberboot en vlak voor de boot zien we een enorme boeggolf, dit moet karper zijn en gezien de kracht een beste ook. Na een stevige dril mag Mark het net onder een brede meterlange spiegel schuiven. Hoppa 23 kg schoon aan de haak!

foto-3-web
Een 23kg zware spiegel kon de Spicy Banana popup niet laten liggen.

Voor mij is de sessie geslaagd nou hopen dat Mark nog wat schappelijks vangt. We wachten even op het juiste licht om mooie foto’s te maken en dan kan deze gigant snel weer genieten van zijn vrijheid.

foto-6-web
Het terugzetten van een karper blijft een mooi tafereel.

Overdag vinden we opnieuw een schooltje met wat kleinere karpers die nog lafjes aan het paaien zijn, we weten ze echter niet te haken. Tegen de avond krijgt Mark nog een run maar na een bloedstollende dril blijkt er een dikke meerval aan te zitten. Wel hilarisch natuurlijk dat gezicht van Mark als het smerige beest voor het eerst aan de oppervlakte verschijnt en de hoop op een dikke karper als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Foto-7-web
Een optimistische Mark, hier nog niet wetende dat hij een meerval staat te drillen…

De laatste nacht breekt aan en deze heeft in voorgaande sessies al vaker bewezen dat er nog van alles mogelijk is. We vissen in het ondiepste stuk van het meer. De rigs leggen we weer op 60 tot 140 cm diepte. We hebben besloten dat Mark de komende runs mag pakken net zo lang dat er voor hem ook een hoge dertiger bij zit.

foto-8-web
De Spicy’s doen het weer!

Binnen een uur giert de eerst hengel er al vandoor op 60 cm diepte! Mark mag een mooie spiegel van 16 kg op de mat begroeten. Snel herplaatsen we de hengel en nog voordat Mark de hanger eraan kan hangen is het alweer raak. Dit keer is een schub van 15 kg de pineut, hij gaat lekker! Later op de nacht volgt er nog 1 vis van 15,5 kg en is dit de laatste vis die deze sessie op de mat komt.

We zijn gezien de omstandigheden zeer tevreden met de vangsten en zijn beide van mening dat onze tactiek van veel verkassen, zoeken naar de vis en niet te veel voeren ervoor heeft gezorgd dat de sessie niet op een blank is uitgelopen. Opvallend detail: alle vissen kwamen overigens op de hengels die met een overgeflavourde Spicy Banana pop up werden gevist.

Foto-9-web
Daar passen wel een paar bolletjes in…

Tot een volgend avontuur!

Jan Zwarthoed

In dit heerlijke voorjaarsavontuur trekt Jan samen met zijn maat Mark Breedveld naar een groot Frans meer. Vanuit hun karperboot bevissen ze de aanzwemroutes naar de paaigebieden. En met succes!