Kronieken uit een bewogen voorjaar 2019 – Ignace de Roeck

Hoe is jouw start van het voorjaar? Met deze temperaturen komen onze beschubte vrienden steeds sneller op de mat. Ignace de Roeck kan het beamen, hij blikt terug op het voorjaar van 2019 waarin hij een aantal mooie (zware) vissen wist te vangen! Lees hier zijn verhaal.

Ignace de Roeck aan het woord: Dat mijn voorjaarsvisserij voor 2019 er compleet anders gaat uitzien als voorafgaande jaren… wist ik al maanden van te voren. In de agenda staat de ene na de andere social gepland zodat spontane visuitspattingen uitgesloten zijn. Alle visuren worden hier dus aan besteed. Niet dat dit erg is, ik kijk er enorm naar uit, maar inspelen op weersveranderingen zit er dus niet in. Iets dat juist in het voorjaar van onschatbare waarde is!

Het voorjaar van 2019 zag er voor Ignace anders uit dan voorgaande jaren…

Gaatje in de agenda

We zijn reeds begin april wanneer ik toch ergens in de drukke agenda een korte overnachting kan inplannen op mijn geliefkoosde Waesmeer syndicaat. Het water in kwestie is sowieso niet makkelijk en om dan zo vroeg in het voorjaar instant te gaan uitpakken is niet echt hoopgevend. Maar als je niet schiet, dan is het nooit raak. De voorafgaande jaren hebben de karpers meermaals laten blijken dat zij met voorsprong een aasvoorkeur hebben voor de Club Mix van Solar Tackle.

De Club Mix van Solar Tackle had zich volgens Ignace al meermaals bewezen.

Als je niet schiet… is het nooit raak!

De keuze viel op een stek waar zowel diep als ondiep gevist kon worden. Nadat brasem nummer vier werd onthaakt was het kort daarna dan toch raak. Na een rustige en loome dril tussen de obstakels door kon ik een flinke schub richting het schepnet dirigeren. Met zijn zeventien kilo zware karperlijf kon ik meer dan tevreden huiswaarts keren om enkele dagen later aan een nieuwe avontuur te beginnen in Frankrijk.

Een goede start van het voorjaar, een schub van zeventien kilo.

“La Douce France”

Na zeven uur rijden en wat files rond Parijs kwamen we eindelijk aan op onze bestemming. De eerste indruk van het domein in totaal was verbluffend. Met een temperatuur van 28 graden, blauwe lucht en een heel mooi water, lijkt het de perfecte plaats om onze welverdiende rust te vinden. Het water zelf was rond de vijf hectare, erg ondiep en het belangrijkste was dat wij het ganse water tot onze beschikking hadden. Op het domein staat een luxe bungalow, groot genoeg om een ganse familie te laten logeren. Binnen was alles aanwezig waar een normaal huis ook over beschikt. Dat het geen normale vistrip ging worden stond al vast. Nee, deze keer had ik gezelschap van één van mijn beste vrienden; Koen Machielsen én onze vriendinnen. Normaal gesproken niet direct mijn soort visserij, maar het overtuigde onze vriendinnen om mee te gaan.

“Blauwe lucht, 28 graden en een prachtig water van vijf hectare.”

Op zoek naar de karpers

Na de eerste nacht geblankt te hebben aan de bungalow besloten we om eens een kijkje te gaan nemen in de nog ondiepere baaien achteraan. Het water in het algemeen was verre van helder maar hier in de ondiepe baaien was het één grote modderpoel door de aanwezigheid van karper. Hier zouden we voor enkele uren gaan stalken met single pop-up chods. Zo vingen we onze eerste vissen, maar we waren niet echt overtuigd van de manier waarop ze waren gehaakt.

Door het stalken wisten Igance en Koen de eerste vissen te vangen.

Er moest dus goed nagedacht worden over hoe we deze situatie gingen aanpakken.

Ook ’s nachts, wanneer we aan de bungalow visten, vingen we enkele vissen tot vijftien kilo. Hier maakte wij dan weer op zijn beurt gebruik van de spinner-rig . Hier waren we niet tevreden over de manier waarop wij de karpers vingen en er moest dus goed worden nagedacht over hoe we deze situatie gingen aanpakken.

Bij de bungalow werden enkele vissen gevangen…
…met gewichten tot vijftien kilo.

Het plan

Het plan bestond erin om de volgende ochtend af te zakken naar de ondiepe baaien. Daar vervolgens de nieuwe Solar wafters, met name de Red Herring, uit te testen. Deze wafters had ik een tweetal weken van te voren overgoten met de Red Herring Max Attrax. De dikke liquid was voldoende ingetrokken en ruikt overheerlijk. De druifkracht van de wafter was nog steeds optimaal.

“Het plan was om ’s ochtends af te zakken naar de ondiepe baai.”

Dit was dus de sleutel om de deur te openen?

Wafters die wij gebruikten werden overgoten met de Red Herring Max Attrax.

Al snel werd duidelijk dat deze aanpassing van gouden waarde was. Na een kwartier vissen ligt de eerste goeie spiegel voor Koen op de mat. We krijgen ook nog eens de bevestiging dat de aangevoerde Red Herring /Quench boilies serieus, goed geapprecieerd werden door onze favoriete vrienden. Niet veel later was het mijn beurt om het schepnet onder een dik karperlijf te schuiven. Dit was dus de sleutel om de deur te openen… Regelmatig her en der wat voer achterlaten om dan vervolgens met de Red Herring wafter de stek af te romen.

Al snel werd duidelijk dat deze aanpassing van gouden waarde was.

De eerste vis lag werd al snel gevangen!
De sleutel tot het succes was gevonden…
…prachtige exemplaren kwamen op de mat.

Topvis

Halverwege de week kwam het absolute orgelpunt wanneer ik één van de topvissen wist te strikken op 24 kilo! Dit is het signaal om het gaspedaal flink in te drukken. De stekken worden rijkelijk voorzien van aas, maar ook van de nodige rust.

Eén van de topvissen wist Ignace te vangen op 24 kilo.

We besluiten om de stek gedurende de daguren rust te gunnen zodoende de vissen niet de constante lijndruk voelen. Op zeer drukbeviste wateren kan een rustmoment doorslaggevend zijn. Door de plotse weersverandering in de vorm van regen en de halvering van de buiten temperatuur, besloten we om de resterende dagen gewoon vanuit de bungalow te vissen. Met in het achterhoofd dat de vissen nu meer zouden uitzwerven en de baaien gingen verlaten.

Na de weeromslag besloten Ignace en Koen om alleen nog vanuit de bungalow te vissen.

Op zeer druk beviste wateren kan een rustmoment doorslaggevend zijn.

Tijdens de laatste nacht liep het zo hard dat alle zes de hengels op de kant lagen met als laatste wapenfeit ook koen een 22 kilo plus spiegel mocht omarmen. Op het allerlaatste moment werd de score alsnog gelijk getrokken. Vermoeid maar zeer tevreden kunnen we terugblikken op een zeer geslaagde vakantie. Hier komen we zeker nog eens terug!

Koen met een spiegel van 22 kilo, de stand werd op het eind tóch nog gelijk getrokken.

Nieuw Solar aas

We kunnen amper wachten om de nieuwe Solar Tackle Hardened Hookbaits en pop-up range hier te water te laten. Dit gaat als ware een ongenaakbare killer worden op elk water. Solar’s Hardened Hookbaits zijn gebaseerd op de reeds legendarische “Originals” recepten. Ze zijn steenhard, maar behouden hun aantrekkingskracht gedurende lange periodes in het water. Vaak de enige manier om grote karpers voor de gek te houden door te denken dat het aas veilig is. Bovendien bevat elke pot een fles je van 30 milliliter bijpassende Solar Liquid Amino Booster.

Ignace vist met de wafters, pop-ups, attractors en boilies van Solar Tackle.

De lijst met “Perfect pop-ups” van grote visvangsten tart het geloof. Onze hoge doordrenkte/ hoog uitlekkende structuur is de sleutel tot succes. Het zorgt voor de maximale absorptie en afgifte van de attractoren en voederstimulanten, terwijl ze ?? naaldvriendelijk zijn’. Perfect voor elke pop-up rig!

Ignace de Roeck

Ignace vist met het aas van Solar Tackle, voor meer informatie hierover klik je hier.

Meer informatie over het aas van Solar vind je op de website!