BTW Revealed: Strijden op betaalwater Etang Carpanium! – Fisherman Holidays

In het najaar van 2021 vertrokken onze crewleden Wessel van de Velde en Joost Derix richting het Franse land voor een gezamenlijke sessie op het betaalwater Etang Carpanium. Het werd een week waar niet alles mee zat, maar uiteraard weten de heren dit te trotseren en een aantal vissen te vangen. Lees hun ervaringen hieronder!

Wessel & Joost aan het woord: Afgelopen najaar sloegen we onze handen ineen en vertrokken we richting het Franse land voor een mooi weekje vissen. Door Fisherman Holidays werden we uitgenodigd op het 15 hectare grote betaalwater Carpanium dat een half uurtje rijden ten zuiden van Parijs ligt. Op het water zit een mooi bestand en het doel was dan ook snel gemaakt: een aantal van de prachtige vissen strikken! Maarrr voordat we jullie meenemen in onze ervaringen hieronder vast een paar adembenemende sfeerbeelden van het water om in de stemming te komen 😉

Het betaalwater Etang Carpanium

Het water is een oude grindafgraving van zo’n 15 hectare en biedt plaats voor maximaal 17 karpervissers verdeeld over 14 stekken. Het water heeft interessante en uitdagende features, zodat er voor iedere karpervisser genoeg uitdaging is. Op dit moment zwemmen er zo’n 650 karpers, maar jaarlijks vinden er visuitzettingen plaats om het bestand uit te bouwen.

Etang Carpanium vanuit de lucht
Het 15 hectare Etang Carpanium ligt in een mooie bosrijke omgeving!

Het domein van Etang Carpanium ligt in een bosrijk gebied en is door groen omgeven, hierdoor voel je je als karpervisser direct thuis op het water. Naast de prachtige omgeving biedt het betaalwater goede faciliteiten. Rondom het water vind je verschillende Franse toiletten en achter stek één staat een lodge waar sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Hier heb je tevens de mogelijkheid om je mobiele apparaten en accu’s op te laden.

De lodge van het betaalwater
Op het terrein bevinden zich alle nodige voorzieningen!

Aankomst op Etang Carpanium

Na een rit van een kleine zes uurtjes vanuit het zuiden des lands kwamen we aan op het domein. Vooraf hadden we de poortcode al ontvangen via de mail, zodat we direct het terrein konden betreden. Bij aankomst was het inmiddels al wat later in de middag en daarom besloten we eerst alle spullen te ordenen om vervolgens direct de stek te verkennen. Wij hadden het genoegen om op stek 14 te vissen, waardoor we de mogelijkheid hadden om tegen een bosrand aan te vissen. De keuze was snel gemaakt om hier met twee of drie hengels tegenaan te vissen, een karper blijft immers een vis die graag langs de kanten trekt 😉.

sfeerbeeld etang carpanium
Aan de linke kant hadden Wessel & Joost een mooie bosrand tot hun beschikking.

Nadat we de kantstekken in kaart hadden gebracht, gingen we op zoek naar interessante spots op het open water. We kwamen er al snel achter dat het overgrote deel van de stek vrij monotoon is qua dieptes. Enkel linksachter was een duidelijk diepteverschil, hier loopt het van 2,5 á 3 meter naar de 4,5 á 5 meter diepte. Kevin, één van de twee bailiffs, wist ons achteraf te vertellen dat dit een goede spot is om je hengel te droppen. Op de rest van het open water brachten we minimale verschillen in diepte in kaart en gingen we op zoek naar verschillen in de bodemstructuur. Zo vonden we enkele hardere plekken en dat kan zomaar eens het verschil maken op zulke wateren!

Drone shot op Etang Carpanium
De stekken werden al snel in kaart gebracht, een goede voorbereiding is immers het halve werk!

De eerste vangst

We besloten om de eerste nacht niet direct te vissen, maar enkel de stekken van wat voer te voorzien. Zo konden we niet alleen bijkomen van de drukke dag, maar gaven we de karpers ook een ‘veilige haven’ om te azen zonder dat ze belaagd worden. Het plan was om al vroeg de wekker te zetten, zodat we de hengels bij het eerste zonlicht konden uitvaren. We werden wakker na een koude nacht waarbij het redelijk gevroren had, dat gaf ons eerlijk gezegd niet veel hoop. Dit was namelijk de eerste koude week en gezien de (on)diepte van het water zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat de vissen gelijk inactief werden.

In de vroege ochtend werden de hengels spot on gelegd
In de vroege ochtend werden de hengels spot-on gelegd!

De dag ging voorbij zonder dat er een stootje op de hengels kwam en in de avond besloten we dan ook om ze opnieuw uit te varen. De wederom koude nacht ging geruisloos voorbij en ook de komende 24 uur bracht ons geen vis. Op het gehele water bleek nog niets gevangen te zijn en dat was toch wel het sein dat de vis totaal niet los was. Op dag drie besloten we om in de omgeving wat openbare wateren te verkennen voor in de toekomst. In de middag keerde we terug naar Etang Carpanium, zodat we weer kans maakte om wat te vangen. Inmiddels begon het toch wel echt te kriebelen!

een chod rig moet het verschil maken
Een visueel aasje moest het verschil gaan maken!

Tegen avondschemer kwam dan eindelijk die verlossende aanbeet. Eén van Joost zijn hengels die tegen de bosrand aan lag ging ervandoor, dus hij kan aan de bak! Het was direct een mooie spiegel van formaat, de weger ging namelijk ruim over de 30 pond 😉. Uiteraard mogen de sfeerbeelden van deze avond niet ontbreken, geniet je even mee?

Zulke baasachtige spiegels zijn natuurlijk altijd welkom!

Verder verloop van de sessie

Die eerste vangst gaf ons uiteraard veel vertrouwen voor het vervolg van de sessie. De nacht ging echter weer zonder aanbeet voorbij en op dag vier in de ochtend kreeg Wessel een aanbeet. Aangezien deze vis tot tweemaal uit het water sprong hadden we al snel in de gaten dat het om één van de steuren ging. Helaas schoot bij die tweede sprong de haak los en wisten we deze helaas niet binnen te halen. Later die ochtend verspeelde we helaas ook nog een karper…

Drone shot van Etang Carpanium
De koude nacht maakte plaats voor een heerlijk zonnetje en dat gaf de heren weer moed!

Onze buren hadden inmiddels twee vissen gevangen, dus alle activiteit was wel hoopvol! Echter ging de rest van de dag zonder aanbeet voorbij en de nacht leek ook stilletjes te zijn, tot er in de vroege ochtend een hengel een aantal piepen kreeg. Deze keer was het de beurt aan Wessel en hij wist echt een pareltje van het water te vangen. Wederom hebben we weer een sfeerimpressie van deze ochtend. Check de volgende video maar eens 😉

Conclusie

Over het algemeen zijn wij zeer te spreken over Etang Carpanium en het beheer. Zo zijn de bailiffs zeer vriendelijk en willen zij je te alle tijden op weg helpen. Het terrein is omgeven door hekwerk en enkel te betreden via een poort met slot, hierdoor zit je veilig te vissen. De stekken zijn goed onderhouden en voorzien van een dikke laag grind, zodat het geen modderbende wordt. De toiletten rondom het water en de lodge zijn ook goed onderhouden en schoon!

Rondom het terrein vind je enkele Franse toiletten en…
…de lodge is ook voorzien van een douche!
  • Service: 8,5
  • Bereikbaarheid: 8

Gemiddeld cijfer: 7,4

volschub karper voor wessel van de velde op Etang Carpanium
Zulke vangsten maken de complete trip in één keer goed!

Wessel van de Velde & Joost Derix

Benieuwd naar meer wateren van Fisherman Holidays? Bekijk dan snel de website en volg het team op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes!