Avontuurlijke bazen op jacht naar Franse biggen – Tom en Gijs

Na weken van wachten, plannen en voorbereiden was het bijna zover: onze trip naar een prachtig groot stuwmeer in Frankrijk. Toen we ons rijbewijs hadden zijn we direct op avontuur gegaan en kozen we simpelweg een blauwe stip in de Michelin-gids.

Qua aas hebben we in ieder geval genoeg mee  😉

Ook nu weer ligt er een mooi water op ons te wachten. In de dagen voor vertrek knopen we alvast wat rigs en zijn we een flink aantal uurtjes kwijt met het rollen van maar liefst 125 kg boilies!

Op zondag 7 september vertrekken we in één streep met onze afgeladen bus. Volgas richting het beloofde Franse land. De reis verloopt vlotjes maar als we aankomen hebben we een kleine teleurstelling te verwerken. We komen er achter dat de Fransen het karpervissen ook hebben ontdekt en dat in combinatie met een lage waterstand maakt dat wij niet meer ons ding kunnen doen. Wegwezen hier!

Tom-de-Maat-2
Op naar het volgende water, een fraai kanaaltje!

De bus wordt gestart en we vliegen naar een nabij gelegen kanaal. Zonder enige kennis of wetende waar de nachtviszone ligt komen we aan en bij toeval blijkt dat we direct op de zone zitten! Relaxed! We trappen de boot vol lucht en bij het te water laten blijkt deze … LEK TE ZIJN !!! Damn, dan maar gooien!

Tom-de-Maat-3
Tom-de-Maat-5
Ondanks het ontbreken van een boot kunnen we prima vissen (en vangen).

Op deze kanaalstek hebben we het prima naar ons zit gehad en in de 3 nachten die we er gevist hebben konden we 7 karpers vangen tot 12 kg. Een prima resultaat, maar nog niet het formaat vis waarvoor we gekomen zijn. Kortom: op naar een volgend water!

Tom-de-Maat-1
Wauw, het water blijkt een pareltje te zijn!

We zetten onze zinnen op een ander mooi water waar we verder niets van weten. Avontuur 2.0! Na een korte reis staan we aan de oevers van dit meer. Na enig peilwerk blijkt dat het water relatief ondiep is met een maximale diepte van iets meer dan 2 meter. Ideaal!

Net op het moment dat we de markers uit willen gaan zwemmen krijgen we hulp van een Nederlander die een eindje verderop op de camping staat. Hij heet Sjaak en geeft aan dat wij zijn bootje wel mogen lenen! De redder in nood ☺ We leggen onze markers nu super secuur neer en voeren zeer verspreid een kilo of 20 aan boilies.

Tom-de-Maat-8
Alles is er klaar voor, laat de karpers maar komen.

Na een paar uurtjes rust op de stekken leggen we de hengels uit. Licht gespannen gaan we de eerste nacht in en tot onze teleurstelling worden we ’s ochtends wakker zonder enige actie te hebben gehad. “Oei, zouden we teveel gevoerd hebben?” vragen we aan elkaar. Gelukkig volgen in de ochtend al enkele runs en blijkt dat er een grote groep karpers op de stekken aanwezig is!

In de laatste dagen van deze weektrip weten we nog 40 karpers bij te vangen. Dag en nacht blijven de runs komen. Slapen doen we véél te weinig en ons ritme bestaat uit: uitvaren, voeren, drillen, koffie drinken en weer uitvaren!

Tom-de-Maat-4
Weinig slaap, veel voldoening!

Het is echter absoluut de moeite waard want de karpers die we vangen zijn allemaal plaatjes. Geen kapotte bekken, gebroken staarten of gescheurde vinnen! Een hoogtepunt van de trip is toch wel het nieuwe PB van Tom, met 18,2 kg een waanzinnige vis! Mede mogelijk gemaakt natuurlijk door de boot van onze vriend Sjaak!

Tom-de-Maat-7
BAM, een nieuw PB voor Tom.

We hopen dat we met dit verhaal andere jonge vissers kunnen inspireren om ook eens naar openbaar water te gaan en niet direct de weg van de minste weerstand te pakken en een stek te boeken op een BTW. Zeg nou zelf, dit soort sessies zijn toch prachtig? Op zoek gaan naar het onbekende! Wij zijn 19 en 18 jaar en al 3 jaar verkocht aan het vissen op openbaar water. Onze boodschap is dan ook: slinger Google Maps aan, kies een water, bestel die vergunning online en knal er naartoe!

France
Hier begint voor ons het avontuur dat ‘karpervissen’ heet.

Helaas komt aan alles een einde en zo ook aan deze sessie. Met pijn in ons hart verlaten we dit mooie meer en verruilen we het Franse land weer voor de Zeeuwse leegte. De dagelijkse verplichtingen roepen en bij het typen van dit artikel hebben we alweer flink heimwee. Het was werkelijk een ‘september to remember’!

Tom-de-Maat-6

Wil je meer van onze visserij zien? Check dan ons YouTube kanaal en wordt abonnee!

Geniet van jullie visserij, dan doen wij dit ook 😉

Tom de Maat en Gijs Kindt

Dat het een ‘september to remember’ zou worden hadden Tom de Maat en zijn makker Gijs Kindt vooraf niet durven dromen. Het is bikkelen op openbaar water maar dat houdt de boys niet tegen!