Avontuur verzekerd – Niels van Orshaegen

Het bevissen van de Franse openbare wateren is een onvoorspelbare hobby. Soms kan drukte, controle en tegenslag het lastig maken om succes te hebben. Niels van Orshaegen neemt ons mee op reis.

Jeroen-Alpen-6

Vrijdagavond zijn we alles aan het inladen om zaterdagnacht richting het zuiden van Frankrijk te rijden. Door omstandigheden gaan we één week vissen in plaats van de geplande twee weken. Jens en ik staan al enkele weken te popelen om de lijnen weer nat te maken. Net na middernacht is het zover en vertrekken we richting het beloofde land; eindelijk het moment van vrijheid waar we al weken naar verlangen. De weersvoorspellingen zien er goed uit en na een rit van 9,5 uur (waarbij we veel te ver zijn omgereden) komen we aan het water waar we al twee tentjes zien staan. Na een praatje met een tweetal vriendelijke Engelsen gaan we even een kijkje nemen rond het water. De Engelsen zitten op een aantrekkelijke stek en ook tweede stek die we op het oog hadden is bezet.

We besluiten naar een ander water te gaan omdat de overige stekken ons niet zo interessant lijken. Na 10 minuten rijden komen we aan het andere water waar niemand te bespeuren is. Ondertussen is het beginnen regenen maar dat kan ons niet stoppen. We zetten onze bivvies recht en pompen de boten op. Met behulp van een prikstok, peilhengel en dieptemeter zoeken we de harde platen. Na een paar uur concluderen we dat de bodem van dit water is op de meeste plaatsen redelijk zacht is en leggen we onze rigs te water op een aantal interessante stekken. De stekken worden aangevoerd met de voor ons zeer vertrouwde Squid Garlic Robin Red van CBB Baits.

Ondertussen is het al laat op de avond en na het eten beslissen we onze tentjes op te zoeken want de vermoeidheid van de reis begint toe te slaan. Na een uurtje geeft mijn linker beetmelder een paar piepjes, ik neem de hengel maar het hele zootje zit al vast. De vis heeft toch de obstakels weten te bereiken en dit ondanks dat de slip muurvast staat. Ik neem de boot en vaar zo snel als ik kan richting de omvergevallen boom. Na enkele minuten krijg ik de montage los, helaas zonder vis . De rest van de nacht blijft het stil. Die ochtend worden we wakker zonder verdere aanbeet.

Verkassen!

Ik besluit om een kijkje te gaan nemen op het water dat we eerst wilden bevissen. Tot mijn verbazing zie ik dat de tweede stek die we voor ogen hadden vrij is. Ik twijfel geen moment en bel naar Jens om alles in te pakken. Na een uurtje zwoegen en zweten in de Franse zon zijn al onze spullen in de auto geladen. Scherp en gedreven zijn we terug onderweg naar het eerste water.

Niels-CBB-0

Bij het arriveren op de stek geeft een grote springende karper, ons het nodige vertrouwen. Al de spullen terug uit de auto en het ritueel kan zich herhalen. Peilen, peilen en nog eens peilen. De in ons ogen interessante stekken worden voorzien van 16 en 20mm Squid Garlic Robin Red boilies. De hengels worden opgetuigd en voorzien van een 20mm boilie en een roze Squid pop up van CBB. Een half uurtje later komt er een gierend geluid uit de linker Delkim van Jens. Na een stevige dril van twintig minuten kan hij zijn net schuiven onder een prachtige 16,6 kg schub.

Niels-CBB-1

Een goed begin is half gewonnen of hoe zeggen ze dat ook weer? Om vier uur ’s nachts mag ik mijn middelste hengel krom trekken, een spiegel van 17,4 kg is voor even van mij. Die ochtend weten wij nog 10 karpers te verzilveren, maar meer de kleinere exemplaren.

Niels-CBB-3
Een fraaie mid dertiger, zo zien we ze graag.

Even later valt het stil, tot er na de middag donkere wolken over ons heen komen. Hier en daar zien we een bliksemschicht en het onweer barst los. Na zo’n twintig minuten natuurgeweld word de vis actief en worden er springende karpers geobserveerd. Wat later trekken we nog 3 karpers over het netkoord. Tot onze verbazing blijft het de volgende nacht angstvallig stil, tót om zes uur ’s morgens! Met veel geweld komt mijn middelste hengel tot leven komt en scheurt een sterke karper meters lijn van de spoel. Na veertig minuten drillen kan ik mijn net onder een mooie 20,4 kgspiegel schuiven. Wát een begin van de dag!!! Die ochtend vangen we nog enkele kleinere karpers. De rest van de dag komt er geen karper meer op de kant.

Rust op de stekken

We besluiten om de stekken aan te voeren en ’s nachts met rust te laten. Vijf minuten voor ik mijn hengels wil indraaien krijg ik twee piepjes. Ik twijfel niet en pak de hengel, het gevecht is begonnen. Na een stevige dril heb ik een mooie spiegel in het net en de unster klokt 19,6 kg. De hengels worden ingedraaid en alle stekken worden weer aangevoerd, even rust op de stek.

Niels-CBB-4

Om 5.00 uur worden de hengels terug gepositioneerd en zoeken we terug onze slaapzak op, maar niet voor lang. Een uur later krijgen we een dubbele run, een mooie 14,2 kg spiegel voor Jens en een ronde 20,2 kg spiegel voor mij. De lijnen gaan terug te water, nog geen 5 minuten later volgt alweer een aanbeet, dit keer van een 13 kg puntgave schub. Dit was de laatste karper dat die dag op de kant kwam. De nacht en ochtend die daarop volgen leveren ons nog 6 kleinere karpers op.

Niels-CBB-6
Niels-CBB-7
Een duo karpers in de vroege ochtend.

Meerval!

De laatste dril van de sessie is ook de langste. Na 45 minuten nog steeds geen schim gezien te hebben, wisten we dat we aan de andere kant van de lijn niet met een karper te maken hadden maar met een meerval. Na een uur en tien minuten drillen hadden we het monster aan de kant. Met een lengte van 2m10 en een gewicht van 60 kg+ is dit een mooie afsluiter van onze sessie.

Niels-CBB-8

Na 31 karpers te mogen vangen kunnen we blij en voldaan terug huiswaarts keren. Maar niets is minder waar, na een 100km begeeft mijn rechter cardanas het. Na 4,5 uur wachten, worden we gedepanneerd naar een volkswagen garage. Daar wordt ons verteld dat het voertuig tot na het weekend in France moet blijven. Na 50 telefoontjes met de verzekering wordt er afgesproken om een nacht in een hotel te slapen en de volgende morgen met het vliegtuig terug huiswaarts te keren. Ondertussen zijn we terug veilig thuis en is het wachten op mijn auto en visgerei.

Tight lines,

Niels van Orshaegen

Bekijk ook