Karpervissen vanuit de boot, een hele nieuwe beleving

Het begon allemaal met de aanschaf van een wrak van 6 meter lang. Alles aan de boot was verrot behalve de romp en de opbouw. Samen met mijn vrouw Jolanda begonnen we begin 2005 met dit project. We kochten de boot voor een prikkie van een botenhandelaar.

De motor was nog oké, hier betaalden we dan ook goed voor en de boot kregen we voor een paar honderd euro mee. Het merk is Dejon, een merk dat boten bouwt voor vissers en dat komt goed uit! Er is meer ruimte buiten dan binnen maar nog net genoeg binnenruimte om te slapen. Er is goed rekening gehouden met de hoogte van de randen zodat je met de hand een vis kan landen. Helemaal goed dus. Als stoelen gebruik ik gewone karperstoelen, deze zetten we tegen de kajuit aan. Lekker comfortabel en inklapbaar.

Er is best nog wat van te maken als je handig bent. Eerst hebben we het gehele houtwerk aan de binnenkant aangepakt. Inclusief de vloeren. Alles was verrot of verschimmeld. Van de platen en balken die er uitkwamen hebben we mallen gemaakt voor nieuw hout. Zo werd het wrak weer bewoonbaar in twee weken tijd.

De raamrubbers werden voorzien van een dikke kitlaag omdat het naar binnen stroomde bij regenval. En de kap werd vakkundig hersteld door de zeilmaker.

bobb3.jpeg

Aangezien de romp best nog wel goed leek hebben we het hierbij gelaten dit jaar. Volgende winter gaat de boot er uit en is de rest aan de beurt. Nu eerst een seizoen vissen….

In het visseizoen brokkelde het schilderwerk af en de ramen bleken zo zwaar bekrast dat je met laag staande zon niets kon zien. De stootrand liet het ook afweten, erg fijn allemaal. Afgelopen winter daarom de echte grote beurt. De boot werd ontdaan van alle aanwezige verf en oude slecht herstelde schades werden nu door een professional gerepareerd. Twee potten plamuur en liters polyesterhars verder was het bootje weer helemaal strak. Alles werd in de bootlak gezet, nieuwe ramen, rubbers en stootrand er op en klaar! De reacties logen er niet om, de boot ziet er uit alsof hij zo uit de showroom komt!

Genoeg over de boot zelf. Bij het vissen vanuit zo’n boot komen er vragen om de hoek kijken.

Vastleggen van de boot

Hier ben ik ondertussen helemaal uit. Ik ben op zoek gegaan naar oude aluminium surfmasten. Het water waar ik vis is een grote veen plas met weinig harde stukken. De masten druk je zo een meter de veenlaag in en ze zuigen zichzelf muurvast, zoniet dan pak je de rubber moker erbij. De boot kan je dan heel mooi vastbinden aan deze palen. Meestal plaats ik twee palen aan beide kanten van de voorzijde, daar staat immers de kajuit die de meeste wind vangt. Horizontaal hangende fenders voorkomen dat de boot beschadigd bij lichte golfslag en voorkomen een hoop gepiep en gekraak.

Leg altijd de boeg tegen de wind in als het mogelijk is, anders wordt je gek van het geklots van de golfjes tegen de boot.

Bevestiging van de hengels

Voor het vastleggen hebben wij extra kikkers (bevestigingspunten) geplaatst op de boot, de standaard plekken voor bevestiging van touwen zaten op plaatsen wat voor de visserij niet handig bleek te zijn.

De hengels waren een groot probleem, Tegenwoordig zijn er systemen op de markt waarmee je een hele dure rodpod op een nog duurdere steun kan bevestigen, en dan maar aan één zijde van de boot. Moet je dus twee bevestigingen kopen en dat kost net zoveel als een hele boot in mijn geval!

Ik ben uitgekomen op een systeem wat gebruikt wordt op plateaus voor witvissers, dit is op maat gemaakt voor de boot. Het is simpel en doeltreffend. Eerst bevestig ik twee pijp klemmen tegen de boot, daarin komt een aluminium buis te staan waarop ik de klem bevestig. Aan de andere kant van de klem komt een buzzerbar op een ouderwetse steun, ouderwets omdat die veel beter klemmen dan die nieuwe troep!

bobb5.jpeg

Zoals je ziet gebruik ik veel alu steunen hiervoor, dit doe ik omdat het lichter van gewicht is. Aangezien jolanda ook een vergunning heeft moeten er vier stokken met molens op kunnen rusten. Hoe minder gewicht in totaal hoe beter dus.

Aan beide zijkanten van de boot heb ik twee klemmen bevestigd en aan de achterzijde ook twee. Hierdoor kan ik de steunen alle kanten uit plaatsen en dus gerichter vissen. De klemmen heb ik doorboord en de alu buizen ook zodat ik het geheel kan borgen met een splitpen om ongewenst draaien te voorkomen. Door de lange klem die ik gebruik kan je de hengels deels buitenboord hangen zodat je geen werkruimte in de boot verliest.

bobb4.jpeg

Als je twee kanten uit wil vissen, gebruik dan lange spacers onder de achtersteunen, anders staat de ene hengel naar de maan te wijzen en de andere netjes naar het water. Zelf gebruik ik twee spacers op elkaar zodat de bovenkant van de achtersteun net zo hoog is als de bovenkant van de pieper. In sommige gevallen is het wel handig om niet te verhogen, als je over lelies heen moet vissen aan een kant bijvoorbeeld.

Al met al werkt dit systeem gewoon naar behoren. Ik ben wel aan het nadenken over een andere montage die mogelijk stabieler en flexibeler is. Maar dat staat echt nog in de kinderschoenen.

Fabels

Twee hardnekkige fabels ontmaskerd:

Je moet je swingers achterste voren monteren omdat ze anders blijven piepen. Gelul van de bovenste plank….. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Het is wel zo dat piepers met gevoeligheidsinstelling een pre zijn, zeker bij harde wind en golfslag. Als je je stoort aan heel af en toe een vals piepje, ga dat niet vanaf een boot vissen.
Door de golven trekt je je lood over de grond mee. Klopt maar dat is goed op te lossen:
1 ga iets verder van je stek liggen, Door de langere lijn verklein je de hoek waaraan getrokken wordt.
2 hengeltoppen omlaag. Ook vanwege de hoekverkleining.
3 neus van de boot tegen de golven in leggen voorkomt dat de boot te erg deint.
4 iets zwaarder en plat of gripperlood gebruiken.
Zo zie je maar, het valt allemaal best mee maar bootvissen is toch niet voor iedereen weggelegd. De ruimte is erg krap en je kan er niet even snel af. Je moet je dus niet snel opgesloten voelen. Een sterke maag is ook een pre, soms zijn de golven heftig. Bij grote golven kies ik een plek in de luwte omdat het gewoon niet te doen is om er lang te verblijven in verband met zeeziekte. Je moet wel even leren varen. Aanleggen is het moeilijkste onderdeel van het varen en dat is voor ons karpervissers ook gelijk het aller-belangrijkste. Het is nogal krap, je moet echt een systeem ontwikkelen om alles neer te leggen zodat je het snel kan vinden. Het duurt vrij lang voor je de hengel in je handen hebt (niets voor de paniekzaaiers onder ons dus.)

bobb1.jpeg

De voordelen zijn er wel naar, Je komt op stekken waar een ander nooit kan komen. Het gevoel een vis te drillen op het open water is onbeschrijfelijk. Geen gesjouw met zware spullen. Geen tenten mee, dus ook geen drijfnatte tent die eerst gedroogd moet zijn voor je hem in kan pakken. Je bed staat altijd klaar en ligt stukken beter dan een stretcher. Vrouwlief wil ook wel mee, denk aan de maximale vier hengels en gezelligheid. Je hebt een boot! Varen zonder te vissen is ook leuk en je leert veel over het water omdat je er bovenop zit met je vast gemonteerde dieptemeter en scherpe vissersogen.

Nee nu eens niet vanuit een rubberbootje van twee meter vijfenzestig of een roeiboot maar vanuit een kajuitboot van 6 meter lengte…

Bekijk ook