Een DROOMSESSIE in de winter – Kenny Hoeben

Winterse droomsessies in de vrieskou… Brrr, toch zijn de absoluut mogelijk! De omstandigheden moeten gewoon net “even” gunstig gezind zijn. Kenny Hoeben beleefde zo’n sessie met tientallen aanbeten én dat in eigen land. In de onderstaande update neemt hij jullie mee naar deze droomsessie in de winter, lees dus snel verder!

Kenny Hoeben aan het woord: Het is laat in het najaar en de winter begint zijn intrede te maken. De watertemperatuur gaat al onder de 10 graden. Door alle onzekerheid over het reizen hebben mijn vismaat en ik besloten om dit jaar onze laatste sessie te vissen op een water in eigen land. Hierbij hebben we last-minute besloten om een weeksessie te doen op Kanaalke 2 van Gills & Scales.

Spiegelkarper winter.
Dat er prachtvissen zwommen, werd al snel duidelijk! 😉

Door de veranderende weersomstandigheden heb ik besloten om één bepaalde aanpak in te zetten. De weken voor onze aankomst is er relatief weinig gevangen, dus het belooft een hele uitdaging te worden om ze aan het azen te krijgen.

Let’s go!

Maandagochtend: eindelijk is het zo ver! We gaan de laatste sessie van het jaar tegemoet. Het betreffende water ligt op slechts een halfuurtje rijden van onze woonplaats, dat is eens iets anders dan altijd urenlang in de wagen zitten ;-).  Als we aankomen op het water, vertelt de beheerder ons dat de afgelopen week en weken ervoor het erg taai is en maar weinig vangsten werden geregistreerd.

Winterrig.
De vangsten waren tot dan toe erg slecht, Kenny besloot daarom maden te gaan inzetten.

Gameplan

Tijd voor een goed ‘plan van aanpak’ in deze omstandigheden! Het water zelf kent een bepaalde hengeldruk doordat het vrijwel heel het jaar volgeboekt is. Hierdoor is er in de loop der jaren heel wat lijndruk ontstaan op het visbestand, maar dit houdt ons zeker niet tegen. Mijn vismaat Tristan heeft nog niet zo lang ervaring in de ‘karperscène’, maar hij vertrouwt blindelings op mijn aanpak. Dan maar hopen dat het goed uitpakt natuurlijk…

Vangst winter.
Tristan is nog niet zolang geleden verstrikt geraakt in het ‘karpervirus’, maar van deze sessie leerde hij ongetwijfeld heel erg veel bij!

Allereerst besloot ik om de watertemperatuur te meten op de bodem. Na meting blijkt dat deze rond de negen graden celcius is, wat kouder dan ik had gehoopt… Dit vertelt mij dus ook om tactvol om te gaan met de voerhoeveelheden. Eerst de boot op het water om de stekken te bepalen daarna kunnen al de hengels worden opgebouwd en klaargemaakt.

Attractief aas.
De boot werd opgepompt om stekken te gaan zoeken, waarna de rigs werden voorzien van attractief aas.

Ronnie-rig met maden

De tactiek die ik voor ogen heb met deze watertemperatuur, is vissen met een Ronnie-rig voorzien van een 15 millimeter Epic Spice pop-up van KGB Baits. Hierop bevestig ik een ‘maggotclip’ met een tiental maden. Door het gewicht van de maden gaat de pop-up een beetje een “wafter effect” krijgen, de beweeglijkheid van de maden zorgt voor een prikkel die de karper maar moeilijk kan weerstaan! De maden heb ik overgoten met een bijpassende Spic Spice Amino Aid liquid. Bij elke hengel beginnen we met maximaal drie voerscheppen maden. Deze houden we aan zodra de eerste aanbeten vallen.

Spiegelkarper.
Dat deze tactiek heel doeltreffend was, werd meteen duidelijk!

De rig bestaat uit een 20 centimeter stuk BOOM gedeelte van Korda, als haak gebruik ik hierop de Gardner Mugga maat 6. De lus werk ik af met putty zodat deze goed afzinkt. Simpel en zeer effectieve manier van vissen in koude periodes!

Vier aanbeten op de eerste dag!

Rond de middag liggen alle hengels in positie en kan het wachten beginnen. De eerste dag krijgen we al vier aanbeten waarvan de zwaarste 18 kilo weegt. Dat was een aardige verrassing aangezien de voorgaande weken zeer slecht waren. ’s Avonds bespreken we even de dag en zijn we tevreden met het tot op heden behaalde resultaat. We zetten de strategie verder door. Ik heb gekozen om enkel maden te voeren doordat dit de vissen niet teveel zal verzadigen.

Spiegelkarper Kenny Hoeben.
De mannen vielen direct in de prijzen!

Aastijden

De volgende ochtend blijft het even stil dus besluiten we de rigs te voorzien van verse maden. Amper een halfuur na verversing, beginnen de stekken weer te lopen. Tal van aanbeten komen voorbij en in totaal weten we er zes van te landen, wat een dag! Wat ons opvalt is dat de aanbeten telkens beginnen van 13:00 ’s middags en doorgaan tot 05:00 in de ochtend, dit geeft ons mooi de ruimte om in de voormiddag alle hengels opnieuw te voorzien van vers aas en alles rustig te positioneren.

Wintervangst.
Deze veertiger was één van de hoogtepunten van de sessie!

Stijgende lijn

Het is al woensdag en we boeken ongeziene resultaten voor de tijd van het jaar op het betreffende water. Uitgaand van de afgelopen dagen, verwachten we dat we de trend kunnen doortrekken.

Ons totaal staat al op achttien vissen en we zijn nog maar op de derde dag!

We krijgen runs genoeg, maar helaas zitten er ook enkele lossers tussen en dat hoort erbij. We weten die dag weer acht vissen te landen. Ons totaal staat al op achttien vissen en we zijn nog maar op de derde dag!

Schubkarper.
De mannen boekten weergaloze resultaten…
Spiegelkarper.
…weinig en makkelijk verteerbaar aas bleek de sleutel tot succes!

Wel zitten we met een groot probleem, bijna heel onze hoeveelheid maden zijn op. We bellen snel alle hengelsportzaken in de buurt op om alle beschikbare maden te kopen! Gelukkig wisten we nog 23 liter te bemachtigen om de sessie mee uit te vissen.

Aan parels geen gebrek!

De trend in aanbeten en vangsten zet zich verder en op dag vier weten we weer elf aanbeten te krijgen, helaas verspelen we er enkele en weten we er uiteindelijk zes te landen. De maden vliegen er in sneltempo door en de liquid begint ook stilaan op te raken. Wat een gekkenhuis!

Vervroegd einde

Vrijdag weten we weer acht vissen bij te vangen en dit brengt ons totaal op 32 stuks. Onze maden zijn er weer volledig door en er was niets meer te krijgen in de buurt. Hierdoor besluiten we onderling dat we de volgende dag vervroegd onze sessie zouden stoppen! Met een totaal van 35 liter maden en één liter liquid is het mooi geweest! 😉

Schubkarper.
Het gemiddeld gewicht lag ook aanzienlijk hoog!

Zo erg was dat ook niet, want we waren beiden helemaal gesloopt! Het was dag en nacht werken. Moe maar meer dan voldaan kunnen we stellen dat we met 32 vissen zeker hebben laten zien wat we in onze mars hadden, want ons gemiddeld gewicht lag ook nog eens rond de 18 kilo.

Wintervangst.
Zulke goudklompen zijn echt fantastisch om te vangen, zeker in de winterperiode!

We hadden 24 vissen tussen de 16 en 20 kilo, twee veertigers en nog enkele onder de 15 kilo. Het was een bijzondere week waar we nog lang aan zullen terugdenken en we komen zeker nog eens terug naar dit water!

Winterrig.
We kunnen wel voorspellen waarom dat dit Kenny’s favoriete winterrig is! 😉

Tot aan de waterkant!

Kenny Hoeben

Volg Kenny zeker op Instagram om al zijn visavonturen te volgen!

Leerzame wintercontent
Aastips van 4 ervaren wintervissers
Dit zijn de hotspots in de winter
Vijf onmisbare items voor jouw wintervisserij

Vang meer karpers dankzij deze updates ⤵️