Resultatenweek en VBK fish in

Zoals de meesten onder jullie wel weten, ging mijn eerste sessie aan het kanaal uitzonderlijk goed. Ik stond natuurlijk dus te popelen om een tweede nacht te gaan vissen op deze stek!

Ik zou het echter vrij druk krijgen in de eerste week van juli, maar kon gelukkig een gaatje vinden op maandag. Dit kwam eigenlijk ook mooi uit, dinsdag moest ik naar school om de resultaten van mijn eerste jaar op de hogeschool te gaan ophalen. Deze sessie kon dus als ontspanning dienen.

Om deze ontspanning nog te vergroten, werd er besloten samen te vissen met een goeie maat. Zoals het hoort op dit soort sessies werden er natuurlijk enkele Belgische biertjes geconsumeerd. Deze consumptie ging nog iets de hoogte in toen nog een andere kennis aan het kanaal arriveerde. Hij dacht een nacht te vissen, maar vond het zo gezellig op onze stek, dat hij besloot in de nachtwinkel een aantal biertjes te gaan halen, en gewoon bij ons op de stek te blijven slapen. (Natuurlijk letten we er wel op dat alles veilig zou blijven in geval van een vis, iets wat zeer belangrijk is! Als je echt veel wil drinken, haal dan je hengels in… Hier was het enkel voor de gezelligheid, en het zorgde voor een geslaagde avond.) De sessie draaide uiteindelijk spijtig genoeg uit op een blank. Op zich natuurlijk niet zo erg als het zo tof is de avond van de sessie!

De volgende ochtend gingen beide mannen werken. Ik bleef zo ongeveer tot de middag aan het kanaal. Omdat de kans op een aanbeet overdag niet al te groot is, besloot ik een stuk kanaal heel nauwkeurig uit te peilen, en ik ontdekte weer een mooie stek. Deze wordt één van de volgende nachtjes misschien bevist, op voorwaarde dat er vis in de buurt zit natuurlijk (met andere woorden: dat er vis gespot wordt op deze strook van het kanaal)! Na de middag ging ik dan naar school voor mijn resultaten, dewelke (een beetje naar verwachting) zeer goed waren! Op elk examen geslaagd met een gemiddelde score van 14,4 op 20! Hier was ik natuurlijk zeer blij mee, want geen herexamens betekent drie maanden volledige vakantie, dus ook drie maanden vissen! Het voorbije weekend stond er een fish in van het VBK op het programma. Deze fish in speelde zich af op een syndicaatswatertje van om en bij de twee hectaren groot. Op dit water zitten een aantal zeer mooie oude spiegels, en deze waren dan ook de targets voor dit weekend! Ik wou dus graag één of meerdere vissen vangen, en al helemaal één van de oude spiegels, maar ook bij deze sessie stond het sociale aspect hoog aangeschreven. Ik deed samen met dezelfde maat als aan het kanaal mee aan de fish in, en we zaten op 10m van elkaar, dus het zou een gezellig weekend worden! Verder waren er ook nog een achttal andere vissers aanwezig dit weekend.

We zaten op 10 meter van elkaar, dus het zou een gezellig weekend worden!

Ik en mijn maat hadden al wat research gedaan naar dit watertje, en het plan was om op het diepere gedeelte van het water uit te pakken, het ondiepe gedeelte was immers enkel goed bij echt heet weer, en dat ging dit weekend niet het geval zijn. Het ging nog veel beter worden! Gematigde temperaturen, regen, onweer en een stevige zuidwester: beter visweer kan gewoon niet! Na aankomst werd er uitgepakt op de verkozen stekken, en haalden we allebei de peilhengels boven. Na een 45-tal minuutjes peilen, had ik beide stekken vastgelegd. Ik zou twee mosselbanken bevissen op een 30-tal meter uit de kant. Het waren kleine mosselbankjes, maar ze waren gelegen in een gebied met enkel modder, topstekken dus! Ik besloot om licht te voeren gedurende het hele weekend, en zo run per run te vissen. Het voer dat erin ligt, kan er immers niet meer uitgehaald worden! Nadat alles opgesteld was, en de hengels op de stekken lagen, was het al acht uur ’s avonds. We konden eindelijk rustig achterover leunen, en genieten van de schoonheid van het water. En mooi was het zeker!

Beter weer kan niet, en mooi was het zeker ook!

Het enige nadeel was dat het buiten een syndicaatswater voor karpervissers, ook een wedstrijdvijver was voor de witvissers, er zat dus erg veel brasem en de eersten werden binnen een paar uren al gevangen. Uiteindelijk viel de activiteit van brasem laat op de avond toch stil, en besloten we te gaan slapen. Rond dik twee uur ’s nachts werd ik wakker van een springende vis pal op mijn stek. Ik was toch wakker, dus besloot om een beetje te observeren, en te kijken of er nog vissen zouden springen. Dit was zeker het geval! Het komende uur sprong er constant vis op de stekken, en het was dus slechts een kwestie van tijd voor de eerste aanbeet zou volgen…

Deze eerste aanbeet volgde om half vier, net toen ik terug een poging aan het doen was om te slapen. Het grappige was dat mijn maat even snel bij mijn hengels stond als ik, hoewel hij 10m verder lag te slapen. ‘Ik lag hier al een uur wakker van springende vis op uw stek, man!’ was het eerste wat hij zei, dat verklaarde natuurlijk veel! De vis werd veilig geland en bleek een puntgave schub te zijn van 8,6kg. Mijn weekend was tijdens de eerste nacht dus al geslaagd, de blank was immers al afgewend… Omdat de vissen nog steeds op de stek aan het springen waren, besloot ik nu een goede hoeveelheid boilies te voeren. Een aanpassing van mijn oorspronkelijke tactiek dus, en niet ten goede, want het springen stopte meteen en ik ving geen karper meer gedurende de nacht… ‘S ochtends kwam iedereen samen voor een geweldig ontbijt en een sociale babbel. Na dit ontbijt werden de hengels weer ingegooid, maar het weer op zaterdag bleek niet volgens voorspellingen te zijn. Er was zeer veel zon en het werd erg warm. Dit verklaarde het feit dat er enkel brasems en blikjes bier gevangen werden door ons! Er werd hard uitgekeken naar de avond, niet alleen door het voorspelde noodweer, maar ook door de barbecue die er op het programma stond. Ik ben een grote eter en maakte deze reputatie ook waar op de barbecue, geweldig lekker was het!

Na het avondeten werd alles opnieuw op zijn plaats gelegd, met een beetje voer rond de verkozen stekken. Ik had gedurende de dag een beeld gevormd van wat er de voorbije nacht fout gegaan moest zijn: de vis die ik ving moest bij een trekkende groep gehoord hebben. Ik ving volgens mij de vissen dus op tijdens hun trek rond het water, en in dat geval is veel voeren nadelig omdat de vissen hun vaste route op vaste tijdstippen blijven volgen. Als er dan meer voer in het water ligt, hebben de vissen minder kans om tijdens de korte tijd die ze op een bepaald punt verblijven, je haakaas te vinden. Door deze situatie die ik in mijn hoofd had gevormd, keek ik al uit naar de periode rond drie uur in de ochtend van de tweede nacht. Na beiden vroeg onder de wol gekropen te zijn (het begon al vroeg op de avond goed te regenen en we verwachtten hierdoor beiden wel een visje tijdens de nacht) en natuurlijk alweer een aantal verplichte brasems, bleek het om drie uur raak te zijn voor mij. Dezelfde hengel ging op ongeveer hetzelfde tijdstip af, wat toch betekende dat ik de situatie juist had ingeschat. Tijdens de drill bleef de vis heel diep, en hij hield me een goed kwartiertje bezig. Ik dacht dus lang dat ik met een van de oude spiegels te maken had. Er was echter geen greintje ontgoocheling aanwezig toen ik het net schoof onder een 8,3kg zware puntgave schub.

Geen greintje ontgoocheling.

Deze tweede nacht wilde ik niet dezelfde fout maken al de eerste, en ik voerde dus zeer weinig bij, in de hoop om eventuele volgende trekkende vissen ook nog te kunnen haken. Om exact vijf uur werd ik hierdoor gewekt door een harde fluiter. Ik had nog de reflex om mijn regenjas mee naar de hengel te nemen, en maar goed ook, want het was enorm aan het onweren! Zeer harde regen, bliksem en donder. Dit in combinatie met het feit dat de vis mij meer dan 25 minuten bezig hield, zorgde toch wel voor wat nervositeit. 3,6m carbon in de handen tijdens een onweer is natuurlijk altijd wel spannend! Uiteindelijk werd ook deze vis geland, en was ik terug veilig. Deze krachtpatser bleek een schub te zijn van exact 10kg en 92cm lang. Hij had een peddel van een staart, wat zijn sportieve capaciteiten goed verklaarde… Echt een schitterende vis vind ik zelf!

Krachtpatser van de mooiste soort

Tijdens de laatste dag stond er alweer een lekker ontbijt op het programma, waarna er ingepakt werd in de gietende regen. Voor mij niet zo erg, ik had goed vis gevangen, maar mijn maat had geblankt en dan is zoiets natuurlijk veel minder aangenaam!

Op de middag kwam iedereen samen, want er worden elk jaar drie wisselbekers uitgedeeld: 1 voor het grootste aantal gevangen vissen, 1 voor de zwaarste vis en 1 voor het grootste totaalgewicht. De drie trofeeën gingen naar drie verschillende mensen. Ik bleek degene voor het meeste aantal karpers gewonnen te hebben. Een werkelijk schitterende trofee mag nu een jaar op mijn kast staan… Ik moet deze echter nog twee jaar achter elkaar binnen halen, om hem definitief te mogen houden, iets waar ik zeker mijn uiterste best voor zal gaan doen!

Een werkelijk schitterende trofee mag nu een jaar op mijn kast staan.

Momenteel is het dinsdag en staat er voor straks normaal gezien alweer een nachtje kanaal op het programma. Met het goede weer moet en zal ik deze week een nachtje draaien, hopelijk met enkele vangsten tot gevolg, maar dit lezen jullie wel in mijn volgende blog…