Bugs en oplossingen | KWO 2.0

Met het KWO Team hebben we de afgelopen weken gebouwd aan een nieuwe versie van de KWO Community. Na flink wat testen(en dankzij jullie feedback) zijn de meeste kinderziektes er inmiddels helemaal uit. Mocht je nog ergens tegenaan lopen dan lees je in deze update hoe je dat vaak zelf kunt oplossen. Kom je er niet uit na het lezen van de onderstaande oplossingen dan vind je onderaan de update de manier om ons snel te bereiken;)


Naast een flinke visuele upgrade is er ook aan de achterkant van het platform een hoop veranderd. Dit alles om onze Community veiliger, stabieler en future proof te maken. Met de upgrade zijn er ook wat technische aanpassingen en vooral daar kwamen nog wat vragen over. Hieronder vind je de meest benoemde onderwerpen en de bijbehorende antwoorden en oplossingen.

De KWO Community heeft zowel een visuele alsook een technische upgrade gehad.

1. Kijken via een Webbrowser op je TV

Afgelopen week melden zich een aantal members die KWO video’s bekeken via de webbrowser op hun TV. Omdat het framework(soort fundering voor de techniek) al een aantal jaar oud was werkte dit nog goed. Inmiddels is het platform voorzien van de nieuwste techniek en helaas wordt deze door veel van de TV Browsers niet meer ondersteund. Het is in veel gevallen dus niet meer mogelijk KWO te bekijken via de webbrowser op je TV. Vaak zie je in dit geval een groen of grijs beeld als je een video probeert af te spelen. Veel van de gangbare TV merken zijn in 2018 gestopt met het bijwerken van hun webbrowsers en overgestapt op Apps.

Voor de meest gebruikte TV software (samsung) hebben we een speciale TV App gebouwd. Heb jij geen Samsung? Dan kun je de video’s gemakkelijk naar je TV streamen door gebruikt te maken van Airplay of een Google Chromecast.

2. Vanaf Iphone/Ipad naar Chromecast streamen

Heb je een Iphone of Ipad dan stream je vaak standaard met het door Apple ontwikkelde en ondersteunde Airplay. Maak jij liever gebruik van een Chromecast, dan kan dat ook. Er is een kleine wijziging in de KWO App waar je even op moet letten. Waar je normaal via de KWO App begint met casten vanuit de videoplayer, kies je nu voordat je op afspelen drukt al op het Chromecast icoontje naast de afspeel button. De KWO App begint dan automatisch met streamen naar de TV via de Chromecast.

Een Chromecast of is een handige methode om van je telefoon naar je TV te streamen en zit in moderne TV vaak standaard ingebouwd.

3. Het cast icoontje verschijnt niet

Zie jij het cast icoontje niet verschijnen in de KWO App dan zijn er twee waarschijnlijke oorzaken die je zelf gemakkelijk kunt oplossen. Als eerste zorg je dat je telefoon met wifi verbonden is en als tweede kun je nog even checken of je telefoon en de Chromecast met hetzelfde wifi netwerk verbonden zijn. In 95% van de gevallen verschijnt het cast icoontje dan direct. Voor de zekerheid; check ook even of je Chromecast goed is aangesloten op je TV en het stopcontact.

Verschijnen deze icoontjes niet dan ben je waarschijnlijk niet met de (juiste) wifi verbonden.

4. Koppelcode op TV App werkt niet

Wil je je TV koppelen maar werkt de getoonde koppelcode niet dan hebben we ook een veel voorkomende oplossing gevonden. In de meeste gevallen is je KWO TV App niet up to date. Dat kun je oplossen door de KWO TV App te verwijderen en opnieuw te downloaden. Let wel even op dat je de TV App daadwerkelijk verwijderd in het App overzicht en niet alleen loskoppelt van het menu. De TV helemaal uitschakelen (standby knop) na het verwijderen is een bonus oplossing mocht het bovenstaande nog niet voldoende zijn.

5. Ik krijg een foutmelding bij het inloggen

De oude versie van de KWO App is niet meer actief maar kan nog wel op je telefoon staan. Probeer je hier op in te loggen dan kan het zijn dat je een foutmelding krijgt en er niet inkomt. De snelste oplossing is het verwijderen en opnieuw installeren van de KWO App.

Zorg er daarbij ook voor dat ook je telefoon of tablet helemaal up tot date is. Is dit niet het geval installeer de updates en start je apparaat opnieuw op. De KWO App is ontwikkeld op basis van de nieuwste versies van Apple en Android versies en verouderde telefoon/tablet software kan dus voor bugs zorgen.

Na de update of het opnieuw installeren van de App zal je even opnieuw moeten inloggen om alle video’s te bekijken.

Let op het nieuwe wachtwoord veld is hoofdletter gevoelig (zie onderstaande Caps Lock bug).

6. Mijn inloggegevens(wachtwoord) kloppen niet meer

Zijn je telefoon/tablet en de KWO App helemaal up to date maar kun je nog steeds niet inloggen? Ook hier hebben we wat snelle oplossingen voor. Dubbelcheck even of je het juiste e-mailadres als gebruikersnaam hebt ingevoerd en let anders op het volgende bij het invoeren van je wachtwoord. Vanwege de veiligheid is je wachtwoord hoofdletter gevoelig. Op sommige telefoons en tablets staat de eerste letter van je invoer in een wachtwoord vakje standaard op hoofdletter ingesteld. Begint jou wachtwoord met een kleine letter zet de caps lock(hoofdletter) functie dan even uit en begin dan pas met het invoeren van je wachtwoord.

Mocht dat niet lukken kun je hier een nieuw wachtwoord opvragen. Is dat ook niet de oplossing stuur dan even een mailtje naar member@kwo.nl dan kijken we met je mee.

7. Mijn account is niet actief

Kun je wel inloggen maar kun je de video’s niet afspelen of kom je in een betaalomgeving terecht dan is je account mogelijk niet actief. Dit zou kunnen komen door de communicatie tussen ons nieuwe systeem en je betaalprovider(technisch verhaal). Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je via PayPal betaald hebt. In dat geval moeten we wat handmatige aanpassingen doen en kun je ons het beste even een berichtje sturen via member@kwo.nl, we zorgen ervoor dat je account dan zo spoedig mogelijk weer live is.

Mijn bug of vraag staat er niet tussen:

Loop jij tegen iets anders aan of kom je er niet helemaal uit dan zitten we de komende dagen met extra mankracht klaar om je te helpen. Stuur je vraag naar member@kwo.nl en om je zo spoedig mogelijk te helpen vragen we je het volgende te melden:

  • Waar loopt je tegenaan? Hoe gedetaileerder hoe beter!
  • Heb je de mogelijkheid een printscreen te sturen van bijvoorbeeld een foutmelding voeg deze dan toe.
  • Heb je een uitdaging met inloggen of streamen vermeld dan even welk apparaat of welke browser je gebruikt.

Ben je voor komende woensdag 17:00 uur weer up en running dan kun je genieten van de nieuwe Big Lake Challenge van Pilaar en Chris de Clercq. Hieronder alvast een voorproefje.

KWO Redactie



Bekijk ook