Slim vissen op een wierrijk kanaalstelsel in Frankrijk – Jorus Bart

Dat het voorjaar een sublieme periode is om de lijnen nat te maken op kanalen bleek recent nog uit dit artikel van Kevin Diederen. Iemand die de Franse kanalen ook kan waarderen is de sympathieke Jorus Bart. Een paar weekjes geleden maakte hij een gave sessie mee en in deze update brengt hij verslag uit, inclusief een aantal nuttige tips!

Jorus aan het woord: Het is half april als we de auto inladen voor een vijfdaagse sessie naar een kanaal in Frankrijk. In maart is het even warm geweest maar afgelopen twee weken was er nachtvorst. Vanaf de dag dat we arriveren wordt het een stuk warmer. Zullen ze al te vangen zijn?

Het voorjaar is begonnen!

Een goed begin is het halve werk

Mijn vismaat Niels, Niels zijn vader en ik navigeren in de richting van Normandië en na een voorspoedige reis stappen we uit in de zon. We hebben van te voren twee sluisstukken gekozen waar we willen vissen. Een relatief onbekend stuk en een stuk waarvan we weten dat er grote vissen zwemmen. We beginnen instant op het onbekende stuk, maar voordat we daarheen gaan zoeken we eerst twee andere stekken op. Dat zijn twee bekende stekken van ons, we noemen ze de topstek en de sluisstek. Die stekken voeren we licht aan met een combinatie van boilies, tijgernoten en hennep. We kiezen partikels en kleine, licht verteerbare boilies, perfect voor deze tijd van het jaar. Dit zijn lekker veel aasdeeltjes zodat de vis geactiveerd wordt en bezig blijft.

Het voertje bestond uit partikels en kleine, licht verteerbare boilies.

Tactiek

De tactiek is als volgt: we voeren dag één op de topstek en de sluisstek en vissen instant op de onbekende stek. De dag erna voeren we nog wat op de onbekende stek en de topstek en vissen we op de sluisstek. De dag daarna voeren we op de sluisstek en de onbekende stek en gaan de lijnen erin op de topstek. Zo bouwen we de stekken op en vissen de stekken af. Mocht het goed lopen op een stek kunnen we daar langer blijven of terugkomen.

De natuur is alvast tot leven gekomen…
… nu de karpers nog!

De eerste dag en nacht verlopen rustig. Het is heerlijk voorjaarsweer. Dat vinden de karpers lekker, maar wij net zo. We gaan lekker barbecueën en drinken een biertje in de zon. De volgende morgen meldt een klein schubkarpertje zich op Niels zijn rechterhengel. Een prima begin! Het vertrouwen is hoog als we de tweede dag op de sluisstek aankomen. Het weer is prachtig en we moeten ons zelfs insmeren. Er zijn veel recreanten, dus er is veel reuring om ons heen. We leggen de hengels in en wachten nog even met de tenten opzetten. Niels zijn vader vist niet, maar is lekker mee op vakantie. Hij haalt heerlijke stokbroden en we genieten van het zonnetje.

Weliswaar niet het gewicht waar de mannen op hoopten, maar de kop is eraf!

Van de hemel naar de hel

Als de avond valt zetten we de tent op en kijken we voetbal op de telefoon. De productieve uurtjes moeten er nu aankomen dus de spanning stijgt. Rond tien uur komt er een auto aanrijden op de parkeerplek verderop. Hij keert daar zijn auto en komt zachtjes terugrijden. Ineens doet hij zijn raam open en roept een paar keer ‘no night fishing, no night fishing!’ en dan rijdt hij weer weg. We blijven verbaasd achter.

Later bleek waarom er werd geroepen “no night fishing”.

Als we eerlijk zijn weten we best dat we zo’n 100 meter naast de nachtviszone zitten, maar daar heeft toch niemand last van op dit doordeweekse nachtje? Morgenochtend zijn we weer weg naar de topstek, waar we wel mogen nachtvissen. Rond elf uur gaan we slapen. Als we net in bed liggen worden we gewekt door ander gezelschap. De Garde de Pêche is uitgerukt en we moeten de hengels binnenhalen. Alles wordt gecontroleerd op stropen.

Nooit eerder hadden de mannen op dit kanaal te maken met de ‘Garde de Pêche’.

Als de stokken eruit zijn zien ze dat we geen stropers maar gewoon karpervissers zijn. Vervolgens laten ze ons de legale nachtviszones zien op de kaart. Ze sluiten af met vervelend nieuws: we moeten onze hengels inleveren! Het is goed dat Niels zijn vader vloeiend Frans spreekt en een duidelijk gesprek kan voeren met de Garde. De Nederlandse woorden die door ons op de achtergrond gezegd worden zal ik hier niet vermelden ;-). De Garde legt ons uit dat we de hengels morgenochtend kunnen ophalen bij hun werkplek 50 kilometer verderop, en dat Niels en ik allebei een boete van €100 euro krijgen. De Garde vertrekt en we gaan terneergeslagen slapen.

Betere tijden

De volgende morgen staan we stipt om 08:00 uur voor de deur van het politiebureau en na een half uurtje administratief geneuzel, zijn we een geldbedrag armer maar een ervaring rijker. We hebben onze hengels terug en vervolgen onze weg naar de topstek. Hier hebben we twee dagen gevoerd en in het verleden goed gevangen. Het wordt nu tijd voor een mooie vis.

Een geldbedrag armer, maar de mannen zijn wel weer een ervaring rijker!

We zitten al bijna op de helft van onze trip en we hebben nog niets noemenswaardigs gevangen. We leggen de hengels in, wat nog best een uitdaging is op dit wierrijke kanaal. Op het vorige stuk hadden we de toppen in het water om het drijfwier te ontwijken.Dat werkte daar goed omdat er relatief veel wier dreef en weinig wier op de bodem groeide. Hier drijft veel wier én groeit veel wier, dus zetten we de hengels omhoog. Zo is er minder lijn in het water en loopt de lijn over het wier dat onder water groeit. Op vaste tijden gaan de sluizen open en hebben we te maken met stroming. Dan werkt deze tactiek niet, want er komt dan enorm veel drijfwier in de lijnen. Op die momenten laten we toploodjes zakken, zo dicht mogelijk langs de eigen kant.

Om drijfwier in de lijnen te voorkomen werden de toppen onder water gestoken.
Zorg er wel voor dat je tussendoor het vuil van je lijn verwijderd, anders is dit het resultaat…

Zo vangt de lijn weinig drijfwier. De lijn gaat natuurlijk niet strak over de bodem met al die wiergroei onder water, maar het stelt ons in ieder geval in staat om door te vissen tijdens de sluisuren. Tijdens het ingooien houden we de lijn op lichte spanning in de hand. We kunnen dan goed voelen of het lood hard neerkomt. Tijdens een eerdere sessie hebben we de bodem verkent met een kijkemmer. We weten ongeveer waar de grindstrook is die we moeten vinden. Voor de zekerheid vissen met snow-mans. Op die manier vissen we met haakaas dat hetzelfde is als het gevoerde aas, maar is er toch een visuele prikkel voor als de rig een beetje verstopt in het wier ligt.

Tijd voor actie!

Actie

In de middag vangt Niels een mooie spiegel van een klein formaat. Ze zitten dus op de voerstek! De avond valt en we besluiten de barbecue nog eens aan te steken. Het is ten slotte vakantie. Het is een prachtige voorjaarsavond en we genieten van het decor waarin we zitten. ’s Nachts vang ik eindelijk mijn eerste vis, een mooi spiegeltje.

Een prachtige voorjaarsavond zorgt voor een mooi toneel.

In de vroege ochtend worden we gewekt door een harde run op Niels zijn rechterhengel. De vis komt vrij gemakkelijk naar de kant en Niels klaagt over weer een kleintje, maar dan zien we de vis in het net en neemt hij zijn woorden terug. Wat een bak! Zijn trip is geslaagd, na de tegenslag is deze extra mooi! We zetten de vis op de foto en geven haar de vrijheid terug.

Niels dacht te maken te hebben met een klein rakker…
… later bleek dat deze beuker te zijn!

Overdag vangen we niets en komt er een Fransman langs om verderop te peilen. Het lijkt wel wat drukker te worden met het Paasweekend in aantocht. Hij brabbelt een halve bedreiging over ‘zijn’ stek, maar we laten ons niet nog eens wegjagen. Later spreken we hem nog eens en blijkt hij best vriendelijk. Hij gaat om de hoek vissen en we wisselen wat informatie uit.

Beloning

We blijven op deze stek omdat we drie aanbeten hebben gehad en andere stekken onzeker zijn vanwege de drukte. Als we net slapen krijg ik beet en kunnen we een mooie vis landen. Ik ben er erg blij, hier komen we voor!

De mannen besloten niet te verkassen, maar goed ook.

’s Morgen gaat het weer stromen en kom ik mijn bed uit om toploden aan te brengen. Ik heb twee hengels gedaan maar op de middelste lukt het niet. Deze geeft zo nu en dan een piepje omdat er wier in de lijn zit. Opeens volgt er een halve fluiter. Verrek, dat is de rechterhengel! Ik pak de hengel op en manoeuvreer de vis naar de kant. Het is een mooie dertiger, de vis gaat op de foto en mag snel weer terug.

Deze mooie dertiger was de beloning voor Jorus.

We hebben nog één dag en besluiten op deze stek te blijven. Drie nachten op één stek is voor ons vrij uniek, maar door de paasdrukte en beperkte nachtviszone zien we geen andere keuze. Niels vangt nog een mooie schub en zo sluiten we de sessie goed af.

De sessie werd afgesloten met deze schub voor Niels.

De echte giganten hebben ons net niet gezien maar we hebben genoten van de mooie vissen en de heerlijke trip. Tijdens de terugreis worden plannen gemaakt voor een volgende trip naar een onbekende streek (waar we overal mogen nachtvissen ;-).

We blijven op zoek naar avontuur!

Jorus Bart

Jorus Bart schreef eerder al een aantal interessante artikelen over zijn visserij voor KWO. Daarnaast is ook zijn Instagram page is het bekijken meer dan waard!

Vang meer karpers dankzij deze updates ⤵️